Game Design

På Game Design viser vi dig en anden dimension af den spilkultur, som rigtig mange unge mennesker dyrker i dag. 

Her handler det ikke så meget om at spille spillene. Til gengæld får du backstage-oplevelsen, når vi går bag om spillene og prøver at svare på spørgsmål som: Hvordan laver man spil? Kan man ændre spil? Hvorfor er spil gode eller dårlige? Kan man bruge spil til andet en at spille? Hvordan fortæller vi historier med spil? Hvad betyder det at være spildesigner? Hvilke forskellige roller er der i spiludvikling?

Med andre ord – vi forsøger at forstå spilmediet.  

Kreativitet møder teknik

Når man designer spil, skal både tekniske og kreative evner på banen. Målet på linjen er, at du skal finde din ”plads” på holdet og finde ud af, lige præcis hvor i processen dine kompetencer kommer bedst i spil. Derfor handler Game Design på Skamling rigtig meget om det gruppearbejde, der foregår omkring udviklingen af spil. Er du den kreative ideudvikler, kode-nørden – eller noget midt imellem?

Projektorienteret undervisning

Der er ikke to dage på Game Design, der er ens, da vi altid arbejder på flere forskellige projekter. Men typisk består undervisningen af, at vi gennemgår nyheder på spil-området, gennemgår relevant teori og spilhistorie, vi arbejder på diverse projekter og fordyber os i værktøjerne, som vi skal bruge. Derudover tager vi også på ture ud af huset for at blive endnu klogere på spilindustrien.

Arbejdsformen er i høj grad projektorienteret – og der er mulighed for at arbejde videre med projekterne uden for undervisningstiden.

Lav dine egne spil

Vi bruger det meste af året på at lave vores egne små spil. Derfor bruger vi blandt andet det danske spiludviklingsværktøj Unity til at lave 2D- og 3D-spil. Derudover kaster vi os ud i eksperimenter med Smile Game Builder, RPG Maker, Game Maker, Scratch og Renpy.

Vi arbejder videre på spil med modding-værktøjer og leger med level designs med alt fra Mario Maker til Creation Kit.

På kanten af virkeligheden

Vi har et 3D-laboratorie, hvor vi bruger HTC VIVE og OCULUS RIFT med AnimVR, Google Blocks, Tilt Brush o.a. til at lave grafik, animation og 3D-modeller. Når vi altså ikke bruger det til at prøve de nyeste virtual reality-spil.

Med vores 3D-printere kan vi få modellerne ud i virkeligheden og rykke rundt på baner og figurer - og så får vi det tilbage i computeren med vores 3D-scanner! 

Kom med til Danmarksmesterskabet i Spiludvikling

I sommerferien tager linjen afsted til Danmarksmesterskabet i Spiludvikling. Kom og vær med at til at se (og prøve!) spil lavet af hobbyudviklere fra hele Danmark. Danmarksmesterskabet afvikles til Danmarks største spilfestival, GameScope i Aalborg - hvor du også kan opleve mange andre spændende ting fra spilindustrien.

Få et backstage-pass til dine yndlingsspil

Kom med backstage, mens vi undersøger udviklingen af de mange forskellige spilgenrer og de virksomheder og opfindere, der har lavet dem. Hvad er forskellen på FPS og RPG? Hvad skete der, da spil gik fra 2D til 3D? Du kommer til at spille mange forskellige spil, og undersøge hvordan verden tog imod dem. Vi har på skolen et bibliotek af konsoller og cirka 5000 spil, der kommer til at udfordre og inspirere dig og dine venner. 

Historiens vingesus er retro-cool

Vi tager hvert år på besøg på Spilmuseet i Ikast, hvor man blandt andet registrerer, indsamler og udstiller danske spil. Det er et af de eneste spilmuseer i verden, og museet fremviser eksempler på spilhistoriens højdepunkter fra 1970'erne og frem til i dag. Der er 1.200 arkademaskiner, 400 konsoller og computere og hele 12.000 spil.

En uddannelse med spil i

Vil du tage en ungdomsuddannelse fuld af spil? På Game Design samarbejder vi med kostskolerne Danmarks eneste spilgymnasium GameCollege i Grenå og det nye Gaming Grundforløb ved Hansenberg erhvervsuddannelser i Kolding.

Vi besøger spilgymnasiet og tager på Game Camp, og du optjener merit til Gaming Grundforløbet.

Når du skal til at søge ind på en ungdomsuddannelse, er du blevet helt afklaret om det skal være HTX, HHX eller EUX.

Game Design er for alle

Har du interessen for spil og spiludvikling? Og vil du være med på et hold, der sammen går på opdagelse i spillets verden? Så kan du være med på vores Game Design-linje! Vi forventer ikke et bestemt niveau, du skal blot være klar på at prøve dig selv af som spiludvikler sammen med dine efterskolekammerater. 

Lærere på Game Design

Alexander Kirkegaard, Design- & Idrætsefterskolen Skamling

Alexander Kirkegaard (AK)

Lærer

Underviser i Game Design, dansk og engelsk på Envision.

AK@skamling.dk

Baggrund/uddannelse: Læreruddannet fra VIA. Har blandt andet læst IT og medier på AAU. Selvstændig- og freelanceprojektleder.

"Det handler om at hygge sig!"

Fold ud og se mere
  • App-design på Design- & Idrætsefterskolen Skamling