Game Design

På Game Design designer vi de fedeste apps

På denne linje fordyber vi os i digital designtænkning og går bag scenen. Hvis du har en idé til en killer app eller kan se dig selv som en del af et team, hvor du kan udvikle dine IT-evner, så er vores Game Design-linje lige noget for dig.

Hvem går på Game Design?

Der går mange elever på linjen, som drømmer om at blive f.eks. programmører, grafikere, spiludviklere, softwareudviklere, designere eller animatorer. Men Game Design-linjen er også en mulighed for dig, der bare godt kan lide at arbejde med computere og gerne vil dyrke din interesse. På linjen har du 4x2 ugentlige lektioner. 

Du er altid velkommen til at besøge efterskolen for at se og høre mere om linjen, snakke med de nuværende elever på Game Design og opleve livet på efterskolen.

Prototyper og konceptudvikling

Når man har en god idé til en app, kalder man det et koncept. Det skal udvikles og eksperimenteres med - og til dét bruger vi Wytepadsds og Marvel/POP til lynhurtigt at få en interaktiv prototype op at køre.

Du tegner først dit interface op med whiteboard markers på særlige plader, planlægger din brugeroplevelse, og så animerer du dine screens med en app.

Her på efterskolen har vi mere end 50 wytepads til fri rådighed - inklusiv særlige tuscher, viskelædere og linealer.

Se mere i denne video.

Software til at designe software

Vi var med fra dag 1, da Adobe lancerede Experience Design beta til Windows. Og vi kører virtuelle mac maskiner på vores windows-computere for at få Sketch og Principle til at virke. Vi sprang til, da Humble bundle havde et par gode tilbud på engines og frameworks, og så har eleverne lige haft en licens til den store adobe pakke.

Vi prøver med andre ord altid at være med i fronten og få fat på de nyeste programmer, frameworks og styresystemer - og om muligt til en pris så eleverne kan beholde licenserne til de værktøjer, de bruger - også efter efterskolen.

Projektledelse fra virkelighedens verden

De fleste dage arbejder vi projekt- og problemløsningsorienteret. Med afsæt i designmetoder, udviklingscykler og projektledelsespraksis, forsøger vi at komme så tæt på den game designer-virkelighed, der måske venter dig efter efterskolen.

Du får lov til at arbejde med det projekt, der interesserer dig og dine kammerater. Alt kan lade sig gøre, men efterhånden som du kører fast, så hjælper vi dig med at komme igennem problemerne. Det er sådan, vi lærer.

Når et projekt er afsluttet, præsenterer I det for hele holdet for at vise, hvilke udfordringer I stødte på, og hvordan de blev løst.

Vi bruger industry-standard team ledelsesværktøjer som Ankanban, Trello og Slack til at holde styr på hvert teammedlems opgaver, udfordringer og sejre.

Besøg fra unge og inspirerende eksperter

I løbet af året får vi fat på vilde, spændende og inspirerende gæstelærere, der har flere års eksperterfaring og er professionelle inden for feltet. 

 

 

Signe Dahm er hardcore app-designer for Ideal. Her viser hun eleverne, hvordan man bruger Sketch til app design, ligesom hun selv gør i sit arbejde. 

Christian Christensen har designet over 40 apps til Apples appstore og er softwaredesigner ved Xtel Wireless. Her giver han eleverne tips og tricks til, hvordan de lærer sig selv at programmere - ligesom han selv gjorde.

Jonas Mersholm er senior-udvikler ved Clienti. Her viser han eleverne, hvordan de opsætter en virtuel server på deres egen computer, der kan køre deres programmer og hjemmesider. "Lad os lave noget fedt".

I løbet af året tager vi ud på et større virksomhedsbesøg - I år skal vi forbi Trifork og tidligere danmarksmestre i App design Appdictive i Aarhus. Vi afslutter alle besøg med en spørgerunde, hvor du kan få gode råd til din egen fremtid inden for faget. "Hvis du nu var 15 og skulle vælge uddannelse for at blive noget indenfor det her...hvad ville du så vælge?"

Hjælp til selvhjælp

Alting udvikler sig lynhurtigt, og vi er nødt til at rende stærkt for at være med i front - derfor arbejder vi med at udvikle din evne til at være omstillingsparat og selvkørende. Det er din egen motivation, der driver værket, og det er et livslangt projekt at blive god til både design og udvikling. Så vi det hjælper vi dig selvfølgelig med - samtidig med at vi lægger op til et selvstændigt ansvar for læring.

Vil du allerede nu prøve at lære at programmere? Så gå ind på: www.nemprogrammering.dk/Tutorials/Startviden/Laer-at-programmere.php

En skuffe fuld af projekter

Når du er elev på linjen, opfordrer vi dig til at lave et digitalt portfolie - et sted med alle de opgaver, du har løst, og projekter, du har lavet. Efterhånden som året går, bliver det til en skuffe, der viser din udvikling fra start til slut - og som kan bruges, hvis du senere skal søge ind på uddannelser og praktikpladser.

 

Selve portfoliet er en af de første opgaver, du skal løse - og på den måde kommer vi lynhurtigt omkring fordelen ved at anvende sådanne systemer og databaser.

Faciliteter og grej

Vi holder til i to-tre faste lokaler på skolen, hvor der er fast kontorplads til dit dual screen setup og din stationære computer. Der er netkabler direkte til vores gigabit internetforbindelse, en synology NAS med plads til hele holdets filer, wifi-adgang til din bærbare og tablets, og en multi-terminal PC, som vi bruger som virtuel server og renderassistent.

Om natten er lokalerne aflåst med alarm, så det er ikke ualmindeligt, at eleverne lader deres maskiner stå i lokalerne.

Det blir så fedt!

Lærere på Game Design

Alexander Kirkegaard, Design- & Idrætsefterskolen Skamling

Alexander Kirkegaard (AK)

Lærer

Underviser i Game Design, dansk og engelsk på Envision.

AK@skamling.dk

Baggrund/uddannelse: Læreruddannet fra VIA. Har blandt andet læst IT og medier på AAU. Selvstændig- og freelanceprojektleder.

"Det handler om at hygge sig!"

Fold ud og se mere
App-design på Design- & Idrætsefterskolen Skamling